|
Chemie a integrovaná výuka přírodovědných předmětů na středních školách
Dobečková, Markéta ; Kričfaluši, Dana (vedoucí práce) ; Ganajová, Mária (oponent) ; Bílek, Martin (oponent)
Disertační práce se zabývá specifikací faktorů ovlivňujících pozitivně či negativně realizaci integrované výuky. Předkládá výsledky výzkumu mapujícího současnou situaci týkající se integrované výuky na středních školách v ČR. Dále prezentuje názory učitelů středních škol na integrovanou výuku a možnosti její realizace. Výsledky byly získávány dotazníkovým šetřením a Q metodologií, která byla navržena pro online prostředí prostřednictvím Prezentace Google. Výsledky výzkumu mimo jiné poukazují na faktory z celkem 4 oblastí, které dle respondentů hrají důležitou roli pro začlenění integrované výuky do výuky. Jedná se o oblasti pregraduálního a postgraduálního vzdělávání učitelů, vnější podmínky (například přístup vedení školy), třetí oblast je zaměřena na osobnost učitele a poslední oblast je zaměřena na žáky a jejich rodiče. Ze získaných výsledků vyplývá, že faktorem ovlivňujícím pozitivně realizaci integrované výuky (dále jen IV) je vnímání důležitosti a obsahu IV učiteli. Učitelé vnímají většinou integrovanou výuku pozitivně, domnívají se, že povzbuzuje zájem studentů o větší hloubku a šíři jejich poznání, rozvíjí u studentů kritické myšlení atd. Mezi faktory, které realizaci IV ovlivňují spíše negativně, řadili respondenti nedostatečnou průpravu učitelů pro týmovou spolupráci; vzdělávání učitelů...
|
|
Tvorba pracovních listů pro výuku finanční matematiky na ZŠ a SŠ
Dolák, Tomáš ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Janda, David (oponent)
V této diplomové práci se zaměřuji na tvorbu a aplikaci pracovních listů pro výuku finanční matematiky na základních a středních školách. Pracovní listy nejen rozvíjejí znalosti finanční matematiky u žáků, ale také podporují jejich finanční gramotnost. Rov- něž mohou být využity k procvičení dovedností, jako je programování, návrh algoritmů, vyhledávání informací, skupinové diskuse a samostatné řešení problémů. Klíčovým aspektem těchto pracovních listů je jejich struktura, která je inspirována systémem "Cornell Notes", orientovaným na formulaci otázek, psaní poznámek a vytvá- ření vlastních shrnutí. Do listů jsem integroval i systém žákovských sebehodnocení, který umožňuje studentům sledovat dosažení cílů vytyčených jednotlivými pracovními listy. Cílem práce je vytvořit pracovní listy pro výuku a následně tyto pracovní listy ve výuce otestovat. Dále je cílem práce zanalyzovat řešení žáků a navrhnout možné přístupy k jednotlivým úlohám, které budou moci učitelé aplikovat ve svých hodinách. Žáci jednotlivé pracovní listy vyplnili, já jejich řešení zanalyzoval a následně provedl dotazníkové šetření mezi žáky, pro získání doplňujících informací. Toto šetření buď pod- pořilo mé pozorování, nebo je vyvrátilo. Z analýzy řešení a z dotazníkové šetření lze usuzovat, že pracovní listy jsou lépe využitelné...
|
|
Návrh pracovních listů pro odborný výcvik oboru florista
Šúteriková, Olga
Cílem bakalářské práce bylo navrhnout pracovní listy pro obor prodejce květin – florista, které mají sloužit jako učební pomůcka k výuce předmětu odborný výcvik a předmětu floristika. Teoretická část je zaměřena na oblast textových učebních pomůcek a jejich využití ve výuce žáků. Vysvětluje význam a charakteristiku oboru florista a základní dělení učebních pomůcek. V praktické části jsem se zabývala návrhem učebních pomůcek (pracovních listů), jejich tvorbou, využitím a přínosem pro odborný výcvik a doporučení pro pedagogickou praxi, které budou sloužit nejen žákům, ale i učitelům. V aplikační části bylo cílem provést kvalitativní pedagogický výzkum (strukturovaný rozhovor) na základě využití pracovních listů v praxi se třemi respondenty předmětů floristika a odborný výcvik. Výsledkem byl rozbor a porovnání rozhovorů na základě položených otázek směrem k vyučujícím.
|
|
Uplatnění čtenářských strategií v rozvoji čtenářské gramotnosti ve 3. - 4. ročníku ZŠ
SOBOTKOVÁ, Marie
Diplomová práce s názvem Uplatnění čtenářských strategií v rozvoji čtenářské gramotnosti ve 3. - 4. ročníku ZŠ se zabývá uplatněním čtenářských strategií prostřednictvím vytvořených pracovních listů. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je zaměřena na vymezení funkční gramotnosti, čtenářské gramotnosti a na práci se čtenářskými strategiemi. Praktická část je zaměřena na tvorbu pracovních listů s uplatněním čtenářských strategií a zaměřením na čtení s porozuměním pro žáky 3. - 4. ročníků ZŠ.
|
|
Návrh a pilotní ověření domácího programu grafomotoriky pro seniory
Tomášová, Simona ; Krivošíková, Mária (vedoucí práce) ; Gerlichová, Markéta (oponent)
DIPLOMOVÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Bc. Simona Tomášová Vedoucí práce: Bc. Mária Krivošíková, M.Sc Název bakalářské práce: Návrh a pilotní ověření domácího programu grafomotoriky pro seniory Abstrakt diplomové práce: Psaní je jedna z důležitých dovedností, která je využívána v běžném životě. Výraznější problémy s psaním u seniorů nastávají spíše z důvodu nějakého zdravotního problému než jako důsledek přirozeného stárnutí. V České republice není dostatek materiálů k tréninku funkčního psaní u dospělých osob a seniorů. Cílem této diplomové práce je návrh domácího cvičení zaměřeného na trénink funkčního psaní u seniorů a ověření jeho proveditelnosti z pohledu ergoterapeutů a klientů. Pro naplnění cíle jsou zvoleny čtyři výzkumné otázky diplomové práce. V rámci diplomové práce byl vytvořen pracovní sešit k tréninku psaní, který se skládá z několika částí, pracovní listy jsou rozděleny do třech úrovní obtížnosti. Tento terapeutický materiál byl následně ověřen u klientů a terapeutů. Byla zvolena metoda případových studií. Terapeutického programu se zúčastnili čtyři klienti a trval po dobu čtyř týdnů. K vyhodnocení výsledů případových studí byl využit test Handwriting Assessment Battery for Adults a Box and Block Test. Terapeutický materiál byl zároveň hodnocen třemi terapeuty. Terapeuti testovali pracovní...
|
|
Náměty přírodovědných exkurzí po Jesenicku pro žáky ZŠ a jejich využití v praktické výuce
Zemanová, Alexandra ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Říhová, Dagmar (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem přírodovědných exkurzí v daném regionu. Jeseníky jsou jako ztracená perla, ukrývající se za věncem hor - přitom však by si zasloužily daleko větší pozornost (než jaké se jim dostává). Region Jeseníků nabízí ke každému z okruhů přírodopisu několik variant pro pořádání exkurzí vhodných pro žáky základních (i středních) škol. V první části je cílem této práce představit oblast Jeseníků srozumitelně a uchopitelně pro vyučující ZŠ regionu i v republice a nabídnout ji jako vhodnou lokalitu k pořádní přírodovědných exkurzí či školám v přírodě. Součástí této části jsou i názory místních učitelů a jejich pohled na využití jesenického regionu pro pořádání přírodovědných odborných vycházek. Druhá část poskytuje vyučujícím přírodopisu/biologie kromě vytipovaného seznamu vhodných míst, kam se se žáky vydat, i návrhy konkrétních přírodovědných exkurzí, společně s pracovními listy a dalšími nápady, doporučenými pomůckami a návrhy aktivit, co lze se žáky podniknout na zajímavých místech Jeseníků. Součástí této diplomové práce je také vyhodnocení školy v přírodě ŠvP JESENÍKY 2022, kde byly návrhy exkurzí a pracovní listy, zde zmiňované, ověřeny v praxi. Výsledkem této práce je pak přehledný výčet míst s popisem jejich unikátnosti a (upravené) pracovní listy, které by učitelé z...
|
|
Zvýšení badatelského potenciálu jednoduchých přírodovědných pokusů
Vydrová, Lucie ; Rusek, Martin (vedoucí práce) ; Beneš, Pavel (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou badatelsky pojaté výuky a jejího uplatnění ve výuce chemie. V teoretické části je přiblíženo rozdělení, význam a pozice rámcového vzdělávacího programu na základních školách. Další část se zabývá badatelsky orientovanou výukou, jejím vymezením, výhodami a nevýhodami, které může do výuky chemie a celkově do vzdělávání přinést. Poté se práce zaměřuje na motivaci, její typy, způsoby využití ve výuce a faktory ovlivňující motivaci. V praktické části jsou použity poznatky z přechozích kapitol, na základě kterých byly vytvořeny dva pracovní listy pro podporu badatelských aktivit. Jsou koncipovány tak, aby žáci sami a co nejsnadněji pochopili učivo. Oba pracovní listy jsou rozděleny na dvě části. První je určena pro vyučující, je rozdělena na několik sekcí tak, aby bylo snadné se vyznat v nutné přípravě učitele na hodinu a v tom, jaké postupy a výsledky jsou očekávány od žáků. Je zde také obsažena sekce s nápovědami tzv. "tip-cards", které mají napomoci žákům, pokud se v postupu ztratí. Druhá část je určena žákům. Pracovní list byl vytvořen tak, aby co nejvíce podporoval badatelský styl výuky, a hlavně samostatnost žáků. Důraz je také kladen na propojení základních poznatků s reálným využitím. Oba pracovní listy byly pilotně ověřeny na žácích 8. ročníku na 1....
|
|
Vybraná tvorba Davida Laňky ve volnočasové výchově ke čtenářství
SRPOVÁ, Marcela
Cílem bakalářské práce je představení vybrané tvorby autora Davida Laňky, která může být využita k volnočasové výchově ke čtenářství. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje životopis a díla Davida Laňky. Podrobně je popsána tvorba pro dětské čtenáře. Dále jsou uvedeny vybrané metody práce s textem, vývojová skupina a literární ocenění autora. Praktická část je zaměřena na ověření a reflexi metodických a pracovních listů pro děti mladšího školního věku ve školní družině
|
| |
|
České románské umění se zaměřením na vybrané kostely v Hosíně, v Jakubu a na hoře Říp. Pracovní list pro 2. stupeň ZŠ.
VACKOVÁ, Terezie
Teoretická část bakalářské práce se zabývá románskou architekturou v křesťanské Evropě, především na území České republiky. Je zde popsáno několik typů staveb s konkrétními příklady. Dále tato práce představuje kostel sv. Petra a Pavla v Hosíně, jenž v sobě ukrývá románský kostelík s gotickými nástěnnými malbami, kostel sv. Jakuba v obci Jakub u Kutné Hory, který je známý svou jedinečnou reliéfní výzdobou v jižním průčelí, a rotundu sv. Jiří a Vojtěcha na hoře Říp. Druhý úsek teoretické části této práce se věnuje pracovním listům. Zaměřuje se především na jejich význam ve výtvarné výchově a na formu funkčních pracovních listů. Praktická část bakalářské práce se zabývá tvorbou pracovních listů pro žáky 2. stupně základních škol na téma románské architektury a kostel sv. Petra a Pavla v Hosíně.
|